Op 2 januari 2026 neemt het Jan Yperman Ziekenhuis afscheid van dr. Geert Gabriël, één van onze gewaardeerde geriaters. Na een goedgevulde carrière kiest dr. Gabriël nu voor zijn gezin en een welverdiend pensioen. Hij blikt terug op veertien mooie jaren in ons ziekenhuis.

Dr. Gabriël kwam op 1 december 2011 aan boord bij Jan Yperman. “Het was geen gemakkelijke beslissing om AZ St.-Rembert in Torhout na zeventien jaar te verlaten,” vertelt hij. “Ik had daar als eerste geriater een team opgebouwd en werkte er graag. Toch heb ik mijn keuze om naar Yperman te komen nooit betreurd.”
Bij zijn start werd hij hartelijk ontvangen door het team geriatrie, met Danny Demeyer als diensthoofd en Ellen Detavernier als hoofdverpleegkundige. “We werkten toen nog in het Y-gebouw. Eén maand later verhuisden we naar de nieuwbouw: ruim, helder en modern. Jammer genoeg heb ik Danny, een fijne collega en vriend, na twee jaar moeten afgeven. Dat blijft een pijnlijke herinnering.”
Als hij terugblikt, is dr. Gabriël vooral trots op de uitbouw van de geriatrieafdelingen tot wat ze vandaag zijn: sterke diensten met kwalitatieve zorg. “We startten in 2012 met psycho-geriatrie en het dagziekenhuis, inclusief geheugenkliniek. Dankzij de inzet van alle medewerkers konden we in oktober 2025 uitbreiden naar G2 en het aantal acute bedden optrekken tot 107. Ook de invoering van het elektronisch patiëntendossier en ons beleid rond vrijheidsbeperkende maatregelen en valpreventie zijn verwezenlijkingen waar ik trots op ben.”
Wat zal hij het meest missen na 2 januari? “Het werken in team, de fijne samenwerking met collega’s en het contact met patiënten. De job was gevarieerd en ik genoot stiekem van het stellen van een correcte diagnose, mede dankzij mijn kennis van reumatologie.”
Dr. Gabriël sluit af met een dankwoord: “Grote dank aan alle fijne mensen met wie ik heb samengewerkt. Zonder jullie was dit niet mogelijk.”